Monday, December 18, 2017

Praising Scripture - Dec 18

Introduction...



PSALM 42:6-11 43:1-5 Praise God In the Midst of Distress
(Memorization Scripture: vv.3-4)
6 O my God,my soul is cast down within me;
Therefore I will remember You from the land of the Jordan,
And from the heights of Hermon,
From the Hill Mizar.
7 Deep calls unto deep at the noise of Your waterfalls;
All Your waves and billows have gone over me.
8 The Lord will command His lovingkindness in the daytime,
And in the night His song shall be with me—
A prayer to the God of my life.
9 I will say to God my Rock,
“Why have You forgotten me?
Why do I go mourning because of the oppression of the enemy?”
10 As with a breaking of my bones,
My enemies reproach me,
While they say to me all day long,
“Where is your God?”

11 Why are you cast down, O my soul?
And why are you disquieted within me?
Hope in God;
For I shall yet praise Him,
The help of my countenance and my God.
……

PSALM 43:1-5
1 Vindicate me, O God,
And plead my cause against an ungodly nation;
Oh, deliver me from the deceitful and unjust man!
2 For You are the God of my strength;
Why do You cast me off?
Why do I go mourning because of the oppression of the enemy?
3 Oh, send out Your light and Your truth!
Let them lead me;
Let them bring me to Your holy hill
And to Your tabernacle.
4 Then I will go to the altar of God,
To God my exceeding joy;
And on the harp I will praise You,
O God, my God.


5 Why are you cast down, O my soul?
And why are you disquieted within me?
Hope in God;
For I shall yet praise Him,
The help of my countenance and my God.


undefined


【簡介】...



12/18
詩篇42:6-11, 43:1-5 在困境中讚美神 ——流亡者之歌(續)
可拉後裔的訓誨詩,交於伶長。
(背誦3-4節)
6 我的神啊,我的心在我裡面憂悶,
所以我從約旦地,從黑門嶺,從米薩山,記念你。
7 你的瀑布發聲,深淵就與深淵響應,
你的波浪洪濤漫過我身。
8 白晝,耶和華必向我施慈愛;
黑夜,我要歌頌、禱告賜我生命的神。

9 我要對神我的磐石說:
「你為何忘記我呢?我為何因仇敵的欺壓時常哀痛呢?」
10 我的敵人辱罵我,好像打碎我的骨頭,
不住地對我說:「你的神在哪裡呢?」

11 我的心哪,你為何憂悶?
為何在我裡面煩躁?
應當仰望神,因我還要稱讚祂,
祂是我臉上的光榮,是我的神。

43:1神啊,求你申我的冤,
向不虔誠的國為我辨屈,
求你救我脫離詭詐不義的人!
2 因為你是賜我力量的神。
為何丟棄我呢?
我為何因仇敵的欺壓時常哀痛呢?

3 求你發出你的亮光和真實,
好引導我,帶我到你的聖山,
到你的居所。
4 我就走到神的祭壇,
到我最喜樂的神那裡。
神啊,我的神,
我要彈琴稱讚你。


5 我的心哪,你為何憂悶?
為何在我裡面煩躁?
應當仰望神,因我還要稱讚祂,
祂是我臉上的光榮,是我的神。






【心得分享】
人在沮喪的時候,常常是反反复复的。前面才對自己的心說:「應當仰望神,因我還要稱讚祂,祂是我臉上的光榮,是我的神」,詩人馬上又憂悶了。在乾渴、憂悶、煩躁的時候,他在流亡之地 (約旦地、黑門嶺、米薩山)記念神。你是否也曾在同學會杯觥交錯中想念神?是否也曾在華麗的衣香鬓影中尋找 神的踪跡?是否因為多日沒有讀經禱告,沒有到教會與聖徒們一同敬拜神,而想念 神的面?
神真是愛我們,我們才一記念祂,祂就回應我們:「袮的瀑布發聲,深淵就與深淵響應,
袮的波浪洪濤漫過我身。【註】」喜的讓詩人馬上說:「白晝,耶和華必向我施慈愛;黑夜,我要歌頌、禱告賜我生命的神。」然後把副歌(11節)又吟唱了一遍。這個「深淵就與深淵響應」(7節)實在是人與神心靈對話入木三分的形容。唯有深的井能回應出深邃的聲音,唯有深的水能供應深不見底的渴慕和需要。
到了四十三篇,詩人似乎逐漸走出了沮喪谷,記得神是公義的神,是賜他力量的神。他開始恢復盼望,求神帶領他回到聖山,回到 神的居所,重新在祭壇前彈琴稱讚神!最後,再以副歌結束。
四十二篇和四十三篇加在一起的這首長詩,是許多天路客旅喜歡吟唱的詩歌。你是否也經歷過在沮喪受壓的困境中,認識了神是那位用笑臉幫助我們的神呢?你在受壓的困境中能否如這個詩人一樣與 神有這樣坦然真實的對話?你在人生哀歌的季節,是否渴想神的同在,同時也堅信 神的幫助和拯救,甚至發出讚美?(NY)

【註】有些註解對11節中「波浪洪濤」的解釋是災難困苦。

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.